“Eén naam, één merk, één familie: YouBuild staat nu nóg dichter bij de klant.”

2023, voor YouBuild hét jaar van verandering. Maar ook van vooruitgang en vernieuwing. “De afgelopen maanden stonden vooral in het teken van de rebranding van YouBuild, maar tegelijk zijn ze een perfecte illustratie van de voortdurende groei en evolutie van onze organisatie.”

Aan het woord is Kurt Vyncke, CEO van YouBuild. Hij blikt terug op het voorbije jaar en licht al een tipje op van de sluier over de ambities en plannen voor de komende jaren.

Afbeelding
YouBuild

Wat was de strategie achter de rebranding van YouBuild?

Kurt Vyncke: “De overgang van Mpro naar YouBuild drukte niet alleen een stempel op onze zichtbare identiteit, ook achter de schermen heeft het heel wat veranderingen teweeggebracht. Door alle vestigingen één naam te geven, wilden we niet alleen een gevoel van eenheid en betrokkenheid creëren, ook wilden we daarmee onze positie als een van de grootste spelers in de markt van bouwmaterialen verstevigen. Eén merk, één naam, één familie ... YouBuild staat nu symbool voor een gemeenschap van professionals, voor professionals, die trots zijn op hun bijdrage aan de groei van het bedrijf.”

 

Welke veranderingen werden doorgevoerd?

Kurt Vyncke: “Heel wat. De meest opvallende zijn natuurlijk het logo, de belettering van onze vrachtwagens en de vernieuwde gevelborden aan onze vestigingen. Daarnaast hebben we ook intern, vanuit de ruggengraat van ons bedrijf, een pak aanpassingen gedaan. Zo introduceerden we een nieuw ERP-pakket dat belangrijke informatie van alle afdelingen samenbrengt: van offertes en facturatie tot planning en stockbeheer ... alle gegevens over productie, in- en verkoop, logistiek en administratie worden gekoppeld zodat onze processen veel efficiënter verlopen.”

Afbeelding
YouBuild

De klant ervaart dus ook voordelen aan deze nieuwe manier van werken?

Kurt Vyncke: “Uiteraard. Niet alleen onze klanten, ook onze leveranciers, partners én medewerkers genieten van een pak voordelen. Terwijl onze werking vroeger meer versnipperd was, spreken we nu vanuit een nationale structuur die voor iedereen dezelfde is. Willen leveranciers acties organiseren? Dan gelden die in al onze vestigingen, van de kust tot Luik. Een andere belangrijke troef: doordat alle YouBuild-verkooppunten op dezelfde manier werken en hetzelfde assortiment aanbieden, volgen wij de bouwprofessional. En niet andersom. Werkt hij vandaag op een werf in Gullegem en morgen in Ronse, dan rekent hij overal op dezelfde service. Zonder administratief gedoe.”

“Ook al zijn we de grootste speler op de markt, we beschouwen ons nog altijd als een familiaal bedrijf dat houdt van eenvoud en efficiëntie.”

Afbeelding
YouBuild

Hoe zou je de bedrijfscultuur omschrijven?

Kurt Vyncke: “Onze bedrijfscultuur staat centraal in onze transformatie. We hebben 2023 aangegrepen als het jaar om de werkomgeving bij YouBuild te versterken, waarbij we blijven investeren in de ontwikkeling van ons bedrijf én onze medewerkers. We gaan altijd een stapje verder. Bijvoorbeeld: heeft een klant een technish probleem, dan zoeken wij de oplossing zelf in plaats van hem door te verwijzen naar de leverancier. Of vraagt hij om 7 uur ’s morgens een levering op de werf, dan zullen wij er staan. Ontzorgen staat bij ons centraal.”

 

Hebben jullie in dat opzicht Optipost geïntroduceerd?

Kurt Vyncke: “Klopt, deze facturatietool maakt het de professionals een pak makkelijker. Ze vinden al hun facturen op een beveiligd platform terug en kunnen ze meteen bekijken, downloaden of beheren. Willen ze een bestelling van maanden geleden terugvinden, ook dat is geen probleem. Dit betekent tijdswinst en efficiëntie voor hen, maar ook voor ons.”

Afbeelding
YouBuild

Welke rol speelt innovatie bij YouBuild?

Kurt Vyncke: “Innovatie speelt een centrale rol in alles wat we doen. Het is de drijvende kracht achter onze activiteiten en is daardoor verweven in verschillende aspecten: van het uitbreiden van ons productaanbod met ecologische bouwmaterialen tot het implementeren van AI om onze service nog te versnellen ... we zijn met verschillende projecten bezig. Meer kan ik er nu nog niet over vertellen, maar wees maar zeker: YouBuild staat niet stil en blijft investeren in vernieuwing.”

 

Tot slot: hoe zie je de toekomstige groeikansen?

Kurt Vyncke: “We zien voldoende kansen voor uitbreiding op nationaal niveau, zowel door het openen van nieuwe vestigingen vanaf nul als door in te zetten op overnames. Daarnaast blijft duurzaamheid een pijler van onze groeistrategie en zullen we ons blijven inzetten om onze ecologische voetafdruk te verkleinen. Denk maar aan een elektrisch wagenpark, zonnepanelen en vorkheftrucks met minder CO2-uitstoot. Samen, als partners, klanten en medewerkers, zijn we vastbesloten om niet alleen de normen in de bouwsector te bepalen, maar ook een positieve en blijvende impact te hebben op de wereld waarin we bouwen en leven.”

Knauf Pocket Kit: innovatief all-in-one schuifdeursysteem

Lees meer

Assortiment 99.: de eerste milieuvriendelijke pleisters

Lees meer